افغانستان از جمله کشورهای است که با ویروس کرونا مبارزه جدی را انجام داده است. تاهنوز یک مورد از مریضی کرونا در ولایت هرات به ثبت سیده است. گفته می‌شود این فرد از ولایت قم ایران به افغانستان آمده است.

سفیر: خالتما بتولغا، رییس جمهور و مقامات دولتی مغولستان که روز پنج شنبه برای دیدار رسمی به چین سفر کرده بودند بعد از بازگشت از چین به دلیل احتمال آلودگی به ویروس کرونا به قرنطین ۱۴روزه رفته اند. مقامات صحی مغولستان گفته اند این یک اقدام احتیاطی است.

بتولغا روز پنج شنبه در پیکینگ با شی جین پینگ، رییس جمهور چین و لی که چیانگ، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. رییس جمهور مغولستان و دیگر نمایندگان حکومت این کشور بعد از سفر به چین برای چهارده روز به قرنطین رفته اند. چنانچه خبرگزاری دولتی مغولستان گزارش داده است این یک اقدام احتیاطی بوده است.

او اولین رییس جمهور یک کشور است که بعد از اقدامات ویژه چین برای مهار ویروس کرونا در ماه جنوری به این کشور سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار کرده است. مغولستان که در شمال آسیای میانه موقعیت دارد، با دو کشور روسیه و چین مرز مشترک دارد.

به نقل از الجزیره، کمیته ملی صحی و سلامت چین اعلام کرد که این کشور روز سه شنبه ۴۰۶ مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد. با احتساب این ۴۰۶ مورد، تعداد افراد مبتلا در چین به ۷۸۰۶۴ نفر رسیده است.

کمیته ملی صحی و سلامت چین با اعلام مرگ ۵۲ نفر از مبتلایان به کرونا تصریح کرد: تعداد فوتی ها تا پایان سه شنبه به ۲۷۱۵ نفر رسیده است. دولت چین در ۳۱ دسامبر گذشته به سازمان صحی جهانی درباره شیوع بیماری کرونا در شهر ووهان ولایت هوبی هشدار داد.

دولت چین پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۹۰ درصد از قربانیان این کشور در شهر ووهان جان باخته‌اند. در ولایت ۱۰۸ میلیون نفری هوبی هنوز بسیاری از مناطق و راه‌ها در وضعیت مشابه قرنطینه قرار دارد.

مبارزه جانانه افغانستان با ویروس کرونا

افغانستان از جمله کشورهای است که با ویروس کرونا مبارزه جدی را انجام داده است. تاهنوز یک مورد از مریضی کرونا در ولایت هرات به ثبت سیده است. گفته می‌شود این فرد از ولایت قم ایران به افغانستان آمده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید، نمونه‌های گرفته شده از ۱۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا از کابل و ولایت‌های هرات، بغلان و غور که در یک شبانه روز گذشته به آزمایشگاه مرکزی این وزارت در کابل آزمایش شدند، منفی ثابت شده است.

این نمونه‌ها از افراد مشکوک روز گذشته به آزمایشگاه مرکزی وزارت صحت عامه در کابل فرستاده شده بودند. از این میان ۵ رویداد مشکوک در کابل، ۳ رویداد در هرات، یک رویداد در بغلان و یک رویداد دیگر در غور ثبت شده بود.

روز گذشته در کابل ۱۰ رویداد مشکوک ویروس کرونا ثبت شده بود که از این میان ۵ رویداد آن منفی تشخیص شدند، اما نتیجۀ ۵ رویداد دیگر آن امروز اعلام شده است.

آقای مایار می‌گوید، نمونه‌های گرفته شده از ۹ رویداد تازۀ مشکوک به ویروس کرونا که از شام گذشته در هرات ثبت شده‌اند، امروز (جمعه، ۹ حوت) برای آزمایش به کابل فرستاده شده است. به گفتۀ او، نتیجۀ آزمایش این ۹ رویداد مشکوک فردا مشخص خواهد شد.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر