امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، رژیم طالبان در کابل را به دلیل شکست در تشکیل دولت فراگیر و نقض حقوق بشر در دره پنجشیر محکوم کرده بود. طالبان در پاسخ به تاجیکستان هشدار دادند که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند. تاجیکستان یک کشور کوچک و محصور در خشکی آسیای مرکزی است و بیش از […]

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، رژیم طالبان در کابل را به دلیل شکست در تشکیل دولت فراگیر و نقض حقوق بشر در دره پنجشیر محکوم کرده بود. طالبان در پاسخ به تاجیکستان هشدار دادند که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

تاجیکستان یک کشور کوچک و محصور در خشکی آسیای مرکزی است و بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند. سیاست خارجی تاجیکستان با پناه دادن به بسیاری از چهره‌های برجسته مقاومت افغانستان، موضعی مخالف اتخاذ کرده است.

 در سپتمبر ۲۰۲۱، تاجیکستان بالاترین افتخار غیرنظامی کشور را به دو شخصیت تاجیک افغان پس از مرگ آنها اعطا کرد: احمد شاه مسعود و برهان الدین ربانی، رئیس جمهور سابق افغانستان. این ژست‌های حمایت اخلاقی از مقاومت افغانستان بر عزم تاجیکستان برای مقاومت در برابر برقراری روابط رسمی با دولت طالبان تاکید می‌کند.

روسیه نگران چرخش شدید روابط تاجیکستان و طالبان است. پاکستان نیز نگران به نظر می رسد و عمران خان نخست وزیر با رحمان در مورد نیاز به تنش زدایی با افغانستان صحبت کرده است.

 تاجیکستان اغلب با طالبان بر سر بدرفتاری آنها با تاجیک های قومی در افغانستان مخالف بوده است. نگرانی های امنیتی اولیه دوشنبه از مرز مشترک بیش از ۱۴۰۰ کیلومتری با افغانستان ناشی می شود. تاجیکستان بدون نظارت دقیق بر این مرز، قادر به جلوگیری از ورود مواد مخدر و پناهندگان غیرقانونی به این کشور نیست.

ایالات متحده و روسیه به دولت تاجیکستان در تقویت نیروهای امنیتی مرزی خود برای مقابله با تهدیدها کمک می کنند. چینی ها نیز به دوشنبه در مقابله با چالش های امنیتی خود کمک می کنند. تاجیکستان اخیرا مجوز ساخت یک پایگاه نظامی جدید را به بیجینگ داد.

در حالی که این پایگاه تحت کنترل رسمی تاجیکستان است، به نگرانی های چین در مورد تروریسم و بی ثباتی ناشی از افغانستان که بر منطقه غربی سین کیانگ که با افغانستان و تاجیکستان هم مرز است، رسیدگی خواهد کرد.

در حالی که بعید است تنش های سیاسی کنونی بین تاجیکستان و طالبان افغانستان به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود، اگر طالبان خصومت خود را نسبت به حکومت فراگیر کم نکنند، احتمال درگیری مسلحانه همچنان بالا خواهد بود.

تاجیک‌های افغانستان چشم‌انداز کمی برای تسلط یا بازسازی کوتاه‌مدت در ساختارهای حکومتی افغانستان دارند، اما بدون شک تاجیکستان به اعمال فشار سیاسی قابل توجه بر رژیم طالبان برای فراهم کردن شرایط مساعد برای تاجیک های افغان ادامه خواهد داد.

  • نویسنده : حنیفه پارسا
  • منبع خبر : سفیر نیوز