در مناطق قبیله ای ناهموار پاکستان در امتداد مرز با افغانستان، یک هشدار آرام و مداوم در حال پخش شدن است: طالبان پاکستانی در حال بازگشت هستند. به نظر می رسد آنها در حال آماده سازی برای بازپس گیری مناطق قبیله ای هستند که نزدیک به هفت سال پیش در عملیات بزرگ ارتش پاکستان از […]

در مناطق قبیله ای ناهموار پاکستان در امتداد مرز با افغانستان، یک هشدار آرام و مداوم در حال پخش شدن است: طالبان پاکستانی در حال بازگشت هستند.

به نظر می رسد آنها در حال آماده سازی برای بازپس گیری مناطق قبیله ای هستند که نزدیک به هفت سال پیش در عملیات بزرگ ارتش پاکستان از دست داده بودند.

طالبان پاکستان معروف به تحریک طالبان یک سازمان جداگانه از طالبان افغانستان است. تحریک طالبان پاکستان حتی قبل از تصرف کابل توسط طالبان افغان در ۱۵ آگست در مناطق امن در افغانستان در حال سازماندهی مجدد بود.

برایان گلین ویلیامز استاد تاریخ اسلام در دانشگاه ماساچوست می گوید: “موفقیت خیره کننده طالبان افغانستان در شکست ابرقدرت آمریکایی، طالبان پاکستانی را جسور کرده است. اکنون به نظر می رسد آنها نیز معتقدند که می توانند جهاد موفقی را علیه دولت کافر پاکستان انجام دهند و به حالت شورش بازگشته اند.

امیر رعنا مدیر اجرایی موسسه مطالعات صلح پاکستان مستقر در اسلام آباد گفت که رویدادهای افغانستان همچنین به تعداد زیادی از احزاب مذهبی رادیکال در پاکستان نیرو بخشیده است.

این در حالیست که پاکستان از جهان خواسته با حاکمان جدید افغانستان تعامل داشته باشد. این کشور از ایالات متحده خواسته است که به دولت افغانستان کمک مالی کند، در حالی که از طالبان خواسته است تا جایگاه هایی را برای اقلیت ها و غیر طالبان باز کنند.

بیل روجیو از بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده گفت که پاکستان مذاکرات خود را با تحریک طالبان برای جلوگیری از افزایش حملات به ارتش خود آغاز کرده است.

روجیو اظهار داشت: “اما تحریک طالبان پاکستان با حکومت بر بخش کوچکی از پاکستان راضی نخواهد بود . مانند طالبان افغان می خواستند بر افغانستان حکومت کنند، تحریک طالبان پاکستان نیز می خواهد بر پاکستان حکومت کند.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز