بر اساس گزارش کمیسیون حقوق تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری شش ماه نخست امسال بیش از دوبرابر افزایش یافته که شامل ۱۱۰ کشته و ۲۳۷ زخمی می‌شود. بخش اعظم این حملات به شاخۀ خراسان گروه داعش نسبت داده شده است؛ اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تایید کرد که تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری طالبان ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر با نشر گزارش شش‌ماهۀ این نهاد از تلفات غیرنظامیان اعلام کرد. بر اساس یافته های کمیسیون حقوق بشر ۱۲۱۳ غیرنظامی در شش ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی در ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی کشته و ۱۷۴۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

نعیم نظری، معاون این کمیسیون امروز سه شنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) به خبرنگاران گفت که ارقام مجموعی تلفات شش ماه نخست سال روان میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال پار، ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از کشته‌شدن ۹۷۹ غیرنظامی و جراحت ۲۳۵۹ تن دیگر گزارش داده بود؛ اما میزان کشته‌ها بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته و در مقابل آمار زخمیان اضافه از ۳۵ درصد کاهش یافته است.

آقای نظری گفت: “از مجموع تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۸.۵ درصد آن توسط گروه طالبان، ۲۶.۷ درصد توسط عاملان نامعلوم، ۱۵.۵ درصد توسط نیروهای حکومتی؛ ۶.۳ درصد توسط گروه داعش و ۲.۳ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است و ‌باقی ‌تلفات براثر فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، کندهار، پکتیا و خوست‌ بوده است”.

بر اساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ۳۱ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان در ترورهای سیستماتیک و هدفمند، ۲۶ درصد در نتیجه انفجار ماین‌ها و موترهای بم‌گذاری‌شده، ۱۱.۷ درصد در حملات انتحاری، ۱۱.۵ درصد در جنگ‌های زمینی، همچنان حملات هوایی و عملیات شبانه به میان آمده است. به گفتۀ آقای نظری، تلفات ترورهای سیستماتیک و هدفمند، شامل ۵۳۳ کشته و ۴۱۲ زخمی می‌شود.

به گفتۀ وی، ۲۵۹ غیرنظامی در انفجار ماین‌ها و موترهای بم‌گذاری‌شده جان باخته و ۵۰۷ تن دیگر زخمی شده اند. تلفات غیرنظامیان در این نوع رویدادها در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته میلادی هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد. معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزود: “در سال ۲۰۲۰ میلادی‌ مجموعاً ۳۷۸ تن از غیرنظامیان براثر حملات راکتی قربانی شده‌اند‌ که شامل ۱۱۷ تن کشته ۲۶۱ تن زخمی ‌اند. خوشبخانه‌ رقم تلفات افراد ملکیِ ناشی از حملات راکتی، نسبت به نیمۀ نخستِ سال قبل‌ ۴۷ درصد کاهش ‌نشان می‌دهد”.

به گفتۀ آقای نظری در حملات راکتی بیشتر به زنان و کودکان تلفات وارد شده است. بر اساس گزارش کمیسیون حقوق تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری شش ماه نخست امسال بیش از دوبرابر افزایش یافته که شامل ۱۱۰ کشته و ۲۳۷ زخمی می‌شود. بخش اعظم این حملات به شاخۀ خراسان گروه داعش نسبت داده شده است؛ اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تایید کرد که تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری طالبان ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنان آقای نظری گفت که ۸۲ غیرنظامی در جنگ‌های زمینی حکومت و مخالفان مسلح کشته و ۲۴۵ تن زخمی شده اند که آمار شش ماه نخست امسال در مقایسه با همین مدت در سال گذشتۀ میلادی ۶۶ درصد کاهش یافته است.

دلیل این کاهش را آقای نظری، کاهش حملات مخالفان مسلح بر مراکز شهرها و ولسوالی‌ها و همچنان کاهش عملیات نظامی نیروهای افغان بیان کرد. معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان از جوانب جنگ در افغانستان خواست که میثاق‌های حقوق بشردوستانۀ جهانی را احترام بگذارند، در جریان منازعات مسلحانه به غیرنظامیان آسیب نزنند و با برقراری آتش‌بس، بی‌درنگ گفتگوهای صلح را آغاز کنند.