نس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که هیأت گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان باید همه‌شمول باشد و تمام اقشار مختلف جامعه در آن خود را پیدا کنند. آقای استولتنبرگ پس از حضور در مراسم نشر اعلامیۀ مشترک وزارت دفاع آمریکا، حکومت افغانستان و سازمان ناتو در ارگ ریاست جمهوری، در حضور شماری از روزنامه‌نگاران افغانستان می‌گوید، صلح در […]

نس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که هیأت گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان باید همه‌شمول باشد و تمام اقشار مختلف جامعه در آن خود را پیدا کنند. آقای استولتنبرگ پس از حضور در مراسم نشر اعلامیۀ مشترک وزارت دفاع آمریکا، حکومت افغانستان و سازمان ناتو در ارگ ریاست جمهوری، در حضور شماری از روزنامه‌نگاران افغانستان می‌گوید، صلح در افغانستان تنها در نتیجۀ گفت‌وگوها به رهبری افغان‌ها به دست می‌آید.

دبیرکل ناتو دربارۀ ادامۀ حضورشان پس از توافق صلح طالبان با حکومت افغانستان می‌گوید که اگر چنین درخواستی شود، آنان با حکومت افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد. آقای استولتنبرگ می‌گوید، تا زمانی که مطمئن نشوند افغانستان دیگر لانه‌یی برای گروه‌های تروریستی نیست افغانستان را ترک نمی‌کنند. او تأکید می‌کند که کاهش حضور آنان وابستۀ شرایط در افغانستان است.

دبیرکل ناتو می‌افزاید که اگر طالبان به تعهدات‌شان عمل نکنند، نیروهای آنان در افغانستان باقی خواهد ماند. او در بارۀ فعالیت‌های داعش و القاعده می‌گوید، در صورت خاتمۀ جنگ طالبان، تلاش‌ها برای نبرد با داعش افزایش خواهد یافت. پس از ماه‌ها تلاش و گفت‌وگو ایالات متحدۀ آمریکا روز گذشته توافق‌نامۀ صلح با طالبان را در دوحۀ قطر به امضا رساند. هم‌زمان حکومت افغانستان با حضور مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و ینس استوتلتنبرگ، دبیرکل ناتو در کابل اعلامیۀ مشترکی را صادر کردند.

بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح، تا دهم مارچ، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود و در این مدت، مرحلۀ آزادی زندانیان طالبان که شمارشان به بیش از پنج هزار تن می‌رسد، آغاز می‌شود.

  • منبع خبر : سلام وطندار