براساس گزارش رسانه ها، دادگاه جنایی بین المللی (ICC) از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا در مورد نماینده افغانستان در نهادهای بین المللی پس از تصرف این کشور توسط طالبان، شفاف سازی کند. قضات این دادگاه گفته اند که این دادگاه نمی تواند در مورد آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان تصمیم بگیرد، […]

براساس گزارش رسانه ها، دادگاه جنایی بین المللی (ICC) از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا در مورد نماینده افغانستان در نهادهای بین المللی پس از تصرف این کشور توسط طالبان، شفاف سازی کند.

قضات این دادگاه گفته اند که این دادگاه نمی تواند در مورد آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان تصمیم بگیرد، مگر اینکه بداند چه کسی مقصر است.

دادگاه جنایی بین المللی در نامه ای به سازمان ملل متحد اظهار داشته است: “بدون درخواست این پرسش که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، کدام نهاد در واقع مقامات دولتی افغانستان را تشکیل می دهند، نمی توان به این درخواست‌ها رسیدگی قانونی کرد.”

همانطور که گزارش ها نشان می دهد، بسیاری از خانواده های افغان تحت تأثیر جنگ و جنایات مربوطه قرار گرفتند.

اسماعیل، ساکن هلمند، شش سال پیش بر اثر اصابت راکتی به خانه آنها، پدر و برادر خود را از دست داده است. وی این حادثه را جنایت جنگی خواند که نیاز به بررسی دارد.

اسماعیل به طلوع نیوز گفت: “یک راکتی به خانه ما اصابت کرد. دولت قبلی در مورد موضوع ما تحقیق نکرد و این دولت نیز تحقیقاتی را آغاز نکرده است.”

در همین حال، شماری از وکلای افغان می گویند که تحقیقات جنایات جنگی گامی مهم در جهت مجازات افرادی است که در کشور جنگ زده چنین جنایاتی را مرتکب شده اند.

سبحان مصباح، وکیل ستره محکمه می گوید: “نه تنها خارجی ها بلکه افغان ها نیز مرتکب چنین جنایاتی شده اند و هنوز هم این جنایت را انجام می دهند. بنابراین، لازم است دادگاه از وضعیت به رسمیت شناخته شدن طالبان مطلع باشد.”

قضات دادگاه جنایی بین المللی سال گذشته اجازه تحقیقات برای بررسی جنایاتی را داده بودند که گفته می شود توسط نیروهای دولتی افغانستان، طالبان، نیروهای آمریکایی و دیگر طرف های درگیر انجام شده است.

  • منبع خبر : سفیر نیوز