«پاتریشیا گاسمن» معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است خشونت‌ها به ویژه علیه غیرنظامیان در افغانستان نگران کننده است. وی افزود: مردم افغانستان نگران عدم نتیجه روند صلح دولت و گروه طالبان است و افزایش خشونت‌ها نیز به افزایش درد و رنج غیرنظامیان منجر شده است. روند گفتگوهای صلح که از دو ماه به این‌سو […]

«پاتریشیا گاسمن» معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است خشونت‌ها به ویژه علیه غیرنظامیان در افغانستان نگران کننده است. وی افزود: مردم افغانستان نگران عدم نتیجه روند صلح دولت و گروه طالبان است و افزایش خشونت‌ها نیز به افزایش درد و رنج غیرنظامیان منجر شده است. روند گفتگوهای صلح که از دو ماه به این‌سو در دوحه آغاز شده است تاهنوز به هیچ نتیجه دست پیدا نکرده است.

معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که طرفهای درگیر در افغانستان باید در مذاکره تدابیر حفاظت از جان غیرنظامیان را جدی بگیرند. گاسمن اظهارداشت که برای جلب اعتماد مردم به روند جاری صلح افغانستان به یک توافق سیاسی قابل اعتبار نیاز است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حدود ۵۰ روز از حضور تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر می‌گذرد اما تاکنون دستور کاری برای این مذاکرات تهیه نشده است. گاسمن پیش از این درباره ناکامی دولت افغانستان گفته بود که دولت نمی‌خواهد مردمش را حفاظت کند و یا توانایی این کار را ندارد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز چندی قبل با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در غرب این کشور تاکید کرد که این حملات مصداق جنایت جنگی است. معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر پیش از این نیز با اشاره به گفت‌وگوی خود با ساکنان مناطق مختلف افغانستان از جمله ولایت‌های «ننگرهار» و «هرات» درباره حملات هوایی آمریکا نوشت: ساکنان مناطق روستایی این ولایت‌ها از احتمال بمباران خانه‌های خود هراس دارند.

  • نویسنده : فخریه نادری