در اعلامیه هم‌چنان تعهد شده است که با همه‌ی افغان‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی افغانستان، رهبران سیاسی، جامعه مدنی و طالبان، برای رسیدن به یک توافق‌نامه صلح جامع و پایدار که به پایان جنگ کمک کند و ثبات و امنیت جهانی را برگرداند، همکاری خواهد شد.

امریکا و روسیه در مورد موافقت‌نامه‌ی صلح دوحه یک اعلامیه مشترک ۱۲ ماده‌ای را صادر کرده‌اند. براساس این اعلامیه که روز جمعه، شانزدهم حوت، از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شد، نماینده‌گان امریکا و روسیه تأکید کرده‌اند که نظام «امارت اسلامی» طالبان از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نمی‌شود و جامعه بین‌المللی بازساخت «امارت اسلامی» را نیز نمی‌پذیرد و آن را مورد حمایت قرار نمی‌دهد.

در این اعلامیه، روسیه و امریکا امضای موافقت‌نامه‌ی صلح در دوحه میان واشنگتن و طالبان را یک اقدام مهم برای پایان دادن به جنگ و گشودن درهای مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کرده و از آن استقبال کرده‌‎اند.

در اعلامیه هم‌چنان تعهد شده است که با همه‌ی افغان‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی افغانستان، رهبران سیاسی، جامعه مدنی و طالبان، برای رسیدن به یک توافق‌نامه صلح جامع و پایدار که به پایان جنگ کمک کند و ثبات و امنیت جهانی را برگرداند، همکاری خواهد شد. دو طرف صلح جامع و پایدار را نتیجه یک توافق سیاسی حاصل از مذاکره فراگیر بین‌الافغانی توصیف کرده‌اند. امریکا و روسیه، از تعهد طالبان برای پیوستن به یک پروسه سیاسی و نقش احتمالی آن‌ها در یک «دولت جدید اسلامی» پس از پایان جنگ افغانستان که در مذاکرات بین‌الافغانی تعیین خواهد شد، استقبال کرده‌اند.

مسکو و واشنگتن از طالبان و سایر گروه‌های تندرو در افغانستان خواسته‌اند تا اقدامات مشخصی را برای اطمینان از استفاده نشدن از قلمرو افغانستان توسط القاعده، داعش یا سایر گروه‌های «تروریستی» بین‌المللی برای تهدید یا حمله به کشورهای دیگر انجام دهند. هم‌چنان از همه افغان‌ها در اعلامیه مشترک امریکا و روسیه خواسته شده است که بلافاصله بحث و گفت‌وگو راجع به موضوعات مربوط به نگرانی متقابل، مانند آزادی زندانیان و آتش‌بس را آغاز کنند.

دو طرف امریکا و روسیه برای حمایت و کمک‌های اقتصادی و توسعه برای دولت آینده متعهد شده‌اند و آن را به حفظ حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها مشروط کرده‌اند. در این اعلامیه هم‌چنان کشورهای دخیل و ذی‌نفع در صلح افغانستان تشویق شده‌اند تا در راستای رسیدن به صلح تلاش کنند. دو طرف روی کاهش خشونت و لزوم برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان تأکید کرده‌اند.

  • منبع خبر : 8صبح