وزیران امور خارجه امریکا و ازبکستان در جریان دیدار شان در شهر تاشکند درباره اقدامات مشترک دو کشور برای کمک و آغاز گفتگوهای صلح با گروه طالبان به افغانستان توافق کردند.

سفیر: وزیران امور خارجه امریکا و ازبکستان در جریان دیدار شان در شهر تاشکند درباره اقدامات مشترک دو کشور برای کمک و آغاز گفتگوهای صلح با گروه طالبان به افغانستان توافق کردند.

عبدالعزیز حافظویچ کاملوف، وزیر امور خارجه ازبکستان روز دوشنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با مایک پمپئو همتای امریکایی گفت: ما درباره موضوعاتی از جمله جلوگیری از تهدیدات مدرن و چالش‌های پیشبرد صلح در افغانستان گفت‌گو کردیم. توافق کردیم که اقدامات مشترک برای کمک به افغانستان و گنجاندن این کشور در تجارت و سرمایه‌گذاری در آسیای مرکزی را تشدید کنیم.

وی با بیان این‌که ازبکستان و امریکا برای یافتن زمینه‌های مشارکت راهبردی تلاش خواهند کرد افزود: ما رویکرد مشابهی در قبال امنیت منطقه‌ای داریم و تلاش‌های مشترک ما شامل سازوکار دیپلماتیک نشست‌های گروه (C5+1 نشست وزیران خارجه پنج کشور آسیای میانه با امریکا) می‌شود.

وزیر خارجه ازبکستان خاطرنشان کرد دو طرف بر تعهد خود برای گسترش تلاشها به منظور توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت و همکاری آموزشی تاکید کردند و ازبکستان آمادگی خود را برای ایجاد شرایط مناسب برای محافل تجاری آمریکا و تشویق اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک اعلام کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز از تلاش‌های ازبکستان برای حمایت از صلح و آشتی در افغانستان تشکر و اعلام کرد: امریکا یک میلیون دالر کمک برای افزایش تجارت و ارتباطات بین ازبکستان و افغانستان ارائه خواهد داد. ی افزود: تقویت پیوندها بین ازبکستان و افغانستان موجب حمایت از صلح و سعادت نه تنها در افغانستان بلکه در کل منطقه آسیای مرکزی و جنوبی و فراتر از آن خواهد شد.

پمپئو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقدامات برای پایان دادن به مناقشه ۲۰ ساله در افغانستان گفت: رییس جمهور ترمپ درباره خواست ما برای کاهش نیرو در افغانستان هیچ ابهامی ایجاد نکرده است. ما قصد کاهش نیرو را داریم و برای این کار به شکلی که موجب صلح و آشتی در افغانستان و کاهش هزینه‌های ما شود کار می‌کنیم و ازبکستان در این زمینه اقدامات خوبی در حمایت از امریکا و ناتو انجام داده است.

وزیر خارجه ازبکستان نیز در پاسخ به سوالی درباره تحولات افغانستان گفت: ما برای سیاست امریکا در افغانستان ارزش قائل هستیم زیرا با وجود همه حرف‌های مختلف، حضور امریکا در سال‌های متمادی یک نیروی ایجاد ثبات و مانعی دربرابر تروریسم و افراط‌ گرایی بوده است. وی افزود: ما از مذاکرات مستقیم بین امریکا و گروه طالبان حمایت می‌کنیم زیرا طالبان بخشی از جامعه افغانستان است .

وزیر خارجه ازبکستان خاطرنشان کرد:‌ ما هیچ نیتی برای ایفای یک نقش کلیدی نداریم بلکه صرفا شرایط را ارزیابی می‌کنیم و هیچ توهمی هم برای حل یکباره مشکل افغانستان با امضای یک توافق نداریم. ماهیت و ساختار مناقشه افغانستان متحول شده و طرف‌های زیادی از خارج افغانستان با منافع مختلف دخیل هستند و به همین علت این فرایند زمان زیادی طول خواهد کشید.

پمپئو در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام حمایت از مسیر اصلاحات در ازبکستان گفت: وزارت خزانه‌داری امریکا بزودی کمک‌های فنی در زمینه بخش‌های مالی و اصلاحات سیاست‌های مالی ارائه خواهد داد.

وی گفت که ازبکستان به علت پیشرفت‌هایی که در زمینه حقوق بشر از جمله افزایش فضای فعالیت جامعه مدنی ،‌پرداختن به موضوع کار اجباری و کاهش محدودیت رسانه‌ها انجام داده است شایسته تقدیر است.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا همچنین در پی نشست دوجانبه صبح امروز با وزیر خارجه ازبکستان، عصر امروز دوشنبه در نشست مشترکی با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی شامل قزاقستان،‌ ازبکستان،‌ تاجیکستان، ‌قرقیزستان و ترکمنستان شرکت کرد.

وزیر خارجه امریکا از گروه طالبان خواست تا شواهد واضح را نشان دهند که آنان پیش از امضای توافق صلح با امریکا، می‌توانند خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند. توافقی که به گفته آقای پمپیو، زمینه مذاکرات بین‌الافغانی و خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان مساعد می‌سازد.

وزیر خارجه امریکا گفت: “ما روی برنامه صلح و مصالحه کار می‌کنیم. بار قبلی هم ما به یک توافق نزدیک شده بودیم که مشترکاً دو طرف روی آن کار کرده بودند، اما طالبان نتوانستند که ارادۀ و نیت شان را برای کاهش خشونت‌ها نشان دهند. وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد که خواست فعلی آنان نیز این است که طالبان نیت و ارادۀ شان را برای کاهش خشونت‌ در افغانستان نشان دهند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی یک بار دیگر بر کاهش خشونت در مذاکرات صلح تاکید کرد که حکومت افغانستان مخالف این اصطلاح بوده، آن را مبهم خوانده و بر استقرار آتش‌بس سراسری در افغانستان تاکید کرده است.

  • نویسنده : احمد مصدق