مساله پناهجویان افغان همچنین مدیریت مرز پاکستان – افغانستان از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار خلیل زاد با جنرال باجوا به آن اشاره شد. این سومین سفر خلیلزاد به پاکستان در ۲ ماه گذشته است.

روابط عمومی ارتش پاکستان امروز دوشنبه (۱۹جوزا) در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنرال “قمر جاوید باجوا” فرمانده ارتش این پاکستان در دیدار با “زلمی خلیلزاد” نماینده امریکا در امور افغانستان بر ادامه تلاش‌ها در راستای تحقق صلح افغانستان و دستیابی به اهداف متقابل تاکید کرد. طرفین در این دیدار موضوعات دوجانبه و وضعیت کلی امنیت منطقه‌ای از جمله پروسه صلح افغانستان را بررسی کردند.
مساله پناهجویان افغان همچنین مدیریت مرز پاکستان – افغانستان از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار خلیل زاد با جنرال باجوا به آن اشاره شد. این سومین سفر خلیلزاد به پاکستان در ۲ ماه گذشته است.
وی پیش از این نیز در حمل برای بررسی پروسه صلح افغانستان به اسلام آباد سفر کرده و با مقامات نظامی و دولتی پاکستان دیدار کرده بود. طی ماه‌های اخیر تلاش اسلام آباد برای گسترش صلح در افغانستان افزایش پیدا کرده است. پاکستان روابط خوبی با گروه طالبان دارد و تصمیم دارد از این ظرفیت برای به پای میز مذاکره کشاندن گروه طالبان با دولت افغانستان استفاده کند. دولت پاکستان از زمان آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین امریکا و گروه طالبان در دوحه قطر، برای تسهیل در این فرآیند نقش آفرینی کرده است. دولت افغانستان نیز خواهان از سرگیری مستقیم با گروه طالبان و آغاز مذاکرات افغان‌ها است.
دیدار خلیل زاد با رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر
زلمی خلیل زاد”، نماینده یمریکا در امور افغانستان با ملا برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر دیدار و گفتگو کرد. سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان امروز (دوشنبه) در پیامی از طریق توئیتر اعلام کرد: در این دیدار که فرمانده نظامیان امریکایی در افغانستان نیز حضور داشت، خلیل زاد و ملابرادر در باره تسریع در آزادی زندانیان گروه طالبان، آغاز گفتگو‌های صلح میان افغان‌ها و مسائل مرتبط با صلح گفتگو کردند.
سفر دوره‌ای خلیل زاد به پاکستان، قطر و افغانستان روز جمعه آغاز شد. خشونت‌های طالبان و آزاد نشدن کامل زندانیان دو مانع عمده بر سر آغاز مذاکرات میان افغان‌ها گفته می‌شود. دولت افغانستان در کمتر از سه ماه اخیر حدود دو هزار زندانی و گروه طالبان نیز حدود سیصد زندانی را آزاد کرده اند. امریکا در تلاش است تا مانع از فروپاشی زودهنگام توافق نامه خود با گروه طالبان شود.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : هفته نامه سفیر