سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است خواسته‌های جدید امریکا مانع مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان شده است. گفتگوهای یک و نیم ساله امریکا و گروه طالبان در دوحه یک بار دیگر به بن‌بست خورده است و دو طرف بر سر خواسته های خودشان تاکید دارند.

سفیر: سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است خواسته‌های جدید امریکا مانع مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان شده است. گفتگوهای یک و نیم ساله امریکا و گروه طالبان در دوحه یک بار دیگر به بن‌بست خورده است و دو طرف بر سر خواسته های خودشان تاکید دارند.

به نقل از الجزیره، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است با وجود مشکلات به میان آمده مذاکرات این گروه و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، در دوحه ادامه دارند. شاهین بدون اشاره به خواسته‌های جدید امریکا گفت: این مذاکرات تا این لحظه به دلیل خواسته‌های جدیدی که امریکا مطرح کرده، پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات دوحه گفت: گروه طالبان به عنوان یک اقدام اولیه با کاهش خشونت در افغانستان موافقت کرد اما فرستاده امریکا آتش‌بس کامل را خواستار شده است. این در حالیست که گروه طالبان اعلام کرد پس از امضای توافق نهایی این مساله را بررسی خواهد کرد.

پیش از این حکومت افغانستان نیز بر آتش‌بس و آغاز گفتگوهای صلح در کشور تاکید کرده بود. حکومت افغانستان گفته است که گروه طالبان باید به آتش‌بس تن دهند.

خلیل‌زاد عصر شنبه پس از ورود به کابل با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دیدار کرد و چگونگی پیشرفت در مورد گفتگوهای صلح با گروه طالبان را به رییس جمهور غنی گزارش کرده است. بر اساس بیانیه‌ای، خلیل‌زاد منتظر پاسخ صریح گروه طالبان درباره آتش‌بس است.

خبرگزاری رویترز اواخر ماه گذشته میلادی گزارش داده بود که گروه طالبان افغانستان از حملات به نیروهای افغان خواهد کاست و در صورتی که در جریان مذاکرات صلح در دوحه با مذاکره‌کنندگان امریکایی به توافقی دست یابد، مذاکراتی با مسؤولان دولت افغانستان انجام خواهد داد.

گروه طالبان در آن مقطع زمانی اعلام کرد که یکی از مسؤولان برجسته آن در دوحه با مسؤولان امریکایی دیدار کرده و درباره امضای یک توافقنامه صلح با آنها بحث و گفتگو کرد. به گفته خبرنگار الجزیره در افغانستان، این موضوع به ملا عبدالغنی برادر، معاون امور سیاسی رهبر طالبان مربوط است که در دوحه با خلیل‌زاد دیدار و گفتگو کرد.

همچنین یک منبع به الجزیره گفت، جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان به خلیل‌زاد پیوست. یک رهبر برجسته طالبان گفت: امریکا قصد داشت ما در جریان مذاکرات صلح آتش‌بس را اعلام کنیم اما ما آن را نپذیرفتیم، طالبان در روز امضای توافقنامه صلح با آتش‌بس موافقت کرد.

وی افزود: به محض دستیابی به توفقنامه آتش‌بس گروه طالبان و دولت افغانستان می‌توانند دیدار مستقیمی در آلمان داشته باشند. طالبان پیشتر حضور در مذاکراتی با دولت افغانستان را نپذیرفته بود.

  • نویسنده : مسح اسلام خیل
  • منبع خبر : الجزیره