گروه طالبان پس از شادی اولیه پیروزی، اکنون در میان یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان با کار سختی روبرو هستند، در حالی که برای ایجاد مشروعیت خود، مبارزه با داعش شاخه خراسان، مدیریت اقتصاد در حال سقوط، و پایبندی به آرمان‌های دینی خود مشکل دارند.

گروه طالبان پس از شادی اولیه پیروزی، اکنون در میان یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان با کار سختی روبرو هستند، در حالی که برای ایجاد مشروعیت خود، مبارزه با داعش شاخه خراسان، مدیریت اقتصاد در حال سقوط، و پایبندی به آرمان‌های دینی خود مشکل دارند.

 بر اساس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، تقریبا همه افغان‌ها به اندازه کافی غذا ندارند و یک اقتصاد شکست خورده می‌تواند به زودی وضعیت وخیم‌ افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان را به فاجعه تبدیل کند.

برنامه جهانی غذا گفته است که برای اولین بار در افغانستان، باشندگان شهری با نرخی مشابه جوامع روستایی از ناامنی غذایی رنج می برند. این در حالیست که قیمت مواد اولیه مانند روغن پخت و پز و گندم به شدت افزایش یافته است.

گزارش‌هایی مبنی بر تظاهرات علیه گروه طالبان وجود دارد که کمک‌ها را به سرقت می‌برند و ترجیحا آن را به بستگان خود اختصاص می‌دهند. با وجود تقریبا هیچ ساختار حکومتی، به نظر غیرممکن است که کمک های بین المللی واقعا به نیازمندان برسد.

وضعیت اقتصادی در افغانستان همچنین به دلیل کاهش شدید ارزش پول این کشور رو به وخامت بوده و مانع از تجارت و سرمایه گذاری شده است. با این حال، اکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را به منظور تسهیل کمک به افغانستان به تصویب رسانده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا نیز برای کاهش تحریم ها علیه کابل اقدام کرد و گفت که مجوزها را صادر می کند تا اطمینان حاصل شود که برخی از کمک های بین المللی می تواند به افغانستان سرازیر شود، مادا به دست افراد تحریم شده از سوی ایالات متحده نرسد. این مجوزها همچنین به افغان های مقیم خارج اجازه می دهد تا برای خانواده های خود در افغانستان پول ارسال کنند.

از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان، تروریست های داعش حملات خود را به ویژه علیه اهداف طالبان تشدید کرده اند. داعش شاخه خراسان در تلاش است تا از طریق حملات مکرر خشونت آمیز، توانایی طالبان برای حکومت، تضمین امنیت و پاسخ به بحران اقتصادی فاجعه بار جاری را زیر سوال ببرد.

گروه طالبان همچنین در مواجهه با یک بحران اقتصادی، بعید است که علیه اقتصاد مواد مخدر اقدامی انجام دهند. هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آنها سایر بخش های تجارت مواد مخدر مانند کشت، پالایش، تجارت و قاچاق فرامرزی را هدف قرار خواهند داد، وجود ندارد.

سزار گودس، رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در کابل به رویترز گفت: “طالبان بر تجارت تریاک افغانستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود حساب کرده اند. تولید بیشتر، مواد مخدر را با قیمت ارزان‌تر و گستره وسیع تر در دسترس قرار می دهد.

اگر جهان اکنون اقدامی نکند، افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن سازمان های افراطی خشونت طلب و گروه های تروریستی تبدیل خواهد شد. این مسئله پیامدهای جدی برای حفاظت از افراد ملکی و همچنین مبارزه با تروریسم جهادی جهانی خواهد داشت!

جامعه بین‌المللی باید به افغان‌های رنج‌دیده کمک کند، بدون اینکه به جنگ‌سالاران خشونت طلب طالبان که بدنبال قدرت برای خود هستند مشروعیت دهد.

  • نویسنده : ترجمه/ فخریه نادری
  • منبع خبر : Firstpost