پس از دو دهه همکاری ایالات متحده و متحدان آن در ناتو، نیروهای خارجی در حال آماده سازی برای رفتن به خانه خود هستند و امنیت ملی افغانستان را به حال خود رها می‌کنند، در حالیکه مذاکرات صلح با گروه طالبان متوقف شده است. خبرنگار ویژه جین فرگوسن گزارش می دهد: نیروهای امنیتی افغانستان پیش […]

پس از دو دهه همکاری ایالات متحده و متحدان آن در ناتو، نیروهای خارجی در حال آماده سازی برای رفتن به خانه خود هستند و امنیت ملی افغانستان را به حال خود رها می‌کنند، در حالیکه مذاکرات صلح با گروه طالبان متوقف شده است. خبرنگار ویژه جین فرگوسن گزارش می دهد: نیروهای امنیتی افغانستان پیش از این با چالش های گسترده ای روبرو بوده اند، اما اکنون با خروج نیروهای خارجی، این افراد برای جنگ با جنگجویان گروه طالبان تنها هستند.

جنرال رامین مقبل، قوماندان کابل: خواهید دید که نیروهای خارجی هیچ حضور فیزیکی در میان نیروهای ما ندارند و نیروهای امنیت ملی افغانستان کسانی هستند که نبرد را پیش می برند. بله، آنها توصیه هایی ارائه می کنند، اما در صورت خروج آنها تغییر عمده ای ایجاد نخواهد شد. جین فرگوسن: حتی با پشتیبانی محدود هوایی و زمینی ایالات متحده که در حال وجود دارد، طالبان از هر زمانی در این دو دهه جنگ قوی تر هستند. آنها همچنان موقعیت های خود را در اطراف شهرها تقویت می کنند. اطمینان بخشیدن به مردم محلی برای کنترل این سربازان بسیار دشوار است!

ینس استولتنبرگ: وعده خروج از افغانستان و حضور ما در افغانستان مبتنی بر شرایط است. طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند. ما فقط در زمان مناسب کشور را ترک خواهیم کرد. من فکر می کنم مسئله اصلی این است که طالبان باید خشونت را کاهش دهند. طالبان باید با حسن نیت مذاکره کنند و همه روابط خود با گروه های تروریستی را قطع کنند جین فرگوسن: سرانجام سربازان ناتو از هر تصمیمی که کاخ سفید بگیرد پیروی می کنند. دولت بایدن هنوز در مورد صلح با طالبان تصمیم نگرفته است، اما به مبارزه با القاعده ادامه می دهد!

لورل میلر: من فکر می کنم اشتیاق زیادی برای حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان وجود ندارد، اما چند عامل وجود دارد که باعث می شود نیروهای خود را حفظ کنند و نیروهای خود را از افغانستان بیرون نکشند. هنوز نگرانی هایی در مورد خطرات تروریسم ناشی از افغانستان برای ایالات متحده وجود دارد. جین فرگوسن: اما ادامه حضور، توافق را بهم می زند. در حالی که امکان تمدید چند ماهه وجود دارد، تصور اینکه طالبان به یک سرباز آمریکایی اجازه می دهد تا بیشتر بماند، هرچند اندک باشد دشوار است.

لورل میلر: در نهایت یک انتخاب وجود دارد که باید انجام شود. هدف شماره یک طالبان در دو دهه گذشته حذف همه نیروهای خارجی از افغانستان بوده است. آنها قرار نیست ۱۸۰ درجه تغییر کنند و هدف اصلی را معکوس کنند. بنابراین من هیچ احتمالی نمی بینم که ایالات متحده بتواند با طالبان برای حفظ تعداد نسبتا کمی نیرو در کشور مذاکره کند. جسیکا دوناتی خبرنگار وال استریت جورنال: مبارزه با تروریسم همیشه توصیف آنچه که نیروهای آمریکایی در آنجا انجام می دهند بوده است. بحث این است که اگر طالبان کنترل یک منطقه عمده را دوباره بدست آورند، القاعده این فرصت را دارد که دوباره جایگاه خود را به دست بیاورد و سپس ایالات متحده را تهدید کند، بنابراین در طی سالهای گذشته این تعریف مبهم بوده است و در حال حاضر ایالات متحده دوست ندارد در مورد جنگ افغانستان صحبت کند.

جین فرگوسن: موفقیت در مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان دشوار خواهد بود. در عوض، یک جنگ عمیق و خونین داخلی به عنوان نتیجه محتمل تر هنگام خروج نیروهای آمریکایی در پیش است. داکتر عبدالله: اگر به وضعیت امروز نگاه کنید، ایالات متحده هنوز متعهد به حمایت از افغانستان است، اما از نگاه مردم افغانستان آنها بدنبال منافع خود هستند. من درک می کنم که ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم کشور دیگری برای همیشه همه کارها را برای ما انجام دهد. اما مردم امروز نگران هستند.

جین فرگوسن: نیروهای امنیتی افغانستان همچنان تلاش می کنند تا سنگر را حفظ کنند و مطمئن نیستند که در ماه های آینده چه مقدار پشتیبانی از آنها خواهد شد. جنگ آمریکا در اینجا رو به پایان است، در حالی که جنگ آنها همچنان ادامه دارد.

  • منبع خبر : پی بی اس نیوز