در اولین مذاکرات طالبان و دولت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان در سپتمبر ۲۰۲۱ در قطر، دولت کابل پیش شرط هایی را برای عادی سازی روابط دوجانبه مطرح کرد که توجه فوری سیاست گذاران آمریکایی با سابقه تاریخی اشتباهات سیاست خارجی را الزامی می کند. این که آیا دولت بایدن به تفاوت های […]

در اولین مذاکرات طالبان و دولت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان در سپتمبر ۲۰۲۱ در قطر، دولت کابل پیش شرط هایی را برای عادی سازی روابط دوجانبه مطرح کرد که توجه فوری سیاست گذاران آمریکایی با سابقه تاریخی اشتباهات سیاست خارجی را الزامی می کند.

این که آیا دولت بایدن به تفاوت های ظریف در نتایج این اقدامات توجه کند بار دیگر یک آزمون سیاست خارجی خواهد بود، زیرا جهان همچنان به دنبال یک افغانستان باثبات است.

این بار دیوید کوهن معاون رئیس سی.آی.ای هیئت ایالات متحده را رهبری کرد. از نظر مقامات آمریکایی، منطق قرار دادن سی.آی.ای در مذاکرات، مشارکت با طالبان با سیاست تسامح صفر در برابر تروریسم بوده است.

این مذاکرات در بحبوحه حمله تروریستی هولناکی که داعش شاخه خراسان در قندوز مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود انجام شد. مقامات، دولتها و سازمانهای مستقل در جامعه بین المللی در محکومیت داعش که برای صلح منطقه ای و جهانی باید از افغانستان ریشه کن شود اتفاق نظر دارند.

به گفته یکی از مقامات وزارت امور خارجه، این جلسه در مورد اعطای مشروعیت یا به رسمیت شناخته شدن طالبان نبود و فقط در مورد اقدامات احتمالی القاعده و خارج کردن شهروندان آمریکایی و خارجی از این کشور بحث شد.

طالبان موافقت کردندکه این مسائل باید به سرعت حل شود. اما این گروه به صراحت اعلام کرد که آزاد کردن دارایی های بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۹/۵ میلیارد دالر پیش نیاز پیشبرد روابط است که تاکنون هیئت آمریکایی توجه چندانی به آن نداشته است.

در حالی که کمک های بشردوستانه توسط دولت ایالات متحده با ۶۴ میلیون دالر دیگر تمدید شده است، حفظ تحریم ها و توقف دارایی ها، دیدگاه طالبان نسبت به مذاکرات را به عنوان ژست و خودنمایی سی.آی.ای به جای تلاش های هماهنگ در بازسازی روابط دوجانبه تقویت کرده است.

این ملاقات همچنین به بیانیه مشترک منافع منجر نشده است، زیرا جامعه بین المللی خواهان روابط بیشتر بین ایالات متحده و افغانستان است! محدود کردن محدوده مشارکت برای تامین منافع آمریکا تنها باعث بیزاری طالبان می شود.

هیئت های سی.آی.ای باید درک کنند که مشروعیت و اقدامات طالبان نمی تواند به قیمت رنج مردم افغانستان تمام شود. امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه از دولت آمریکا خواسته است تا مشکلات مالی را حل کند، زیرا هیچ کس از یک کشور بی ثبات سود نخواهد برد و هشدار داد که هیچ نهادی نباید برای تضعیف دولت افغانستان تلاش کند.

باید یک رابطه قابل مدیریت برای بهبود وضعیت مردم افغانستان معین شود و هر چه زودتر دولت بایدن به این موضوع پی ببرد بهتر است.

  • منبع خبر : سی. جی. تی. آن/ ترجمان